19-5-2021

Is je hoofdtelefoon een gevaar voor anderen? Van Fords geluidsexperiment ga je een toontje lager zingen

Uit onderzoek blijkt dat mensen met hoofdtelefoon gemiddeld meer dan 4 seconden trager zijn in het herkennen van mogelijke risico’s. Weggebruik en luistergedrag van meer dan 2.000 respondenten is onderzocht. Met de hiervoor speciaal ontwikkelde app Share The Road: Safe And Sound kan iedereen ervaren hoe belangrijk de audiosignalen van medeweggebruikers kunnen zijn.

Een hoofdtelefoon kan een geweldige manier zijn om naar muziek of podcasts te luisteren en biedt ons zonder onderbrekingen de beste geluidservaring. Veel mensen merken ook dat zij met een hoofdtelefoon achtergrondgeluid en afleidingen kunnen blokkeren, zodat zij zich beter kunnen concentreren of ontspannen.

Echter, met een hoofdtelefoon deelnemen aan het verkeer – als automobilist, fietser, scooterrijder of voetganger – kan ook gevaarlijk zijn; in een aantal landen is het zelfs verboden.

Uit een nieuw geluidsexperiment dat in opdracht van Ford is uitgevoerd, blijkt nu dat mensen die via een hoofdtelefoon naar muziek luisteren, gemiddeld meer dan 4 seconden trager zijn in het herkennen van mogelijke risico’s op de weg dan wanneer zij niet naar muziek luisteren.


Geluid speelt een cruciale rol in ons vermogen om onze omgeving te begrijpen – vaak horen we eerder dat er iets belangrijks gebeurt dan dat we het zien. Hoewel een hoofdtelefoon in veel omstandigheden nuttig kan zijn, kan het gebruik ervan in het verkeer ook belangrijke geluidssignalen blokkeren. Hierdoor nemen we mogelijk voertuigen of weggebruikers in de directe omgeving niet waar, waardoor we hen, en onszelf, in gevaar brengen”, alsdus Dr. Maria Chait, professor in de auditieve cognitieve neurowetenschappen, University College London


Voor het onderzoek is gebruikgemaakt van een speciaal ontwikkelde ruimtelijke ‘8D’-geluidservaring. Hierbij werden meer dan 2.000 deelnemers uit heel Europa via virtual reality in een straat geplaatst en werd hun reactiesnelheid in potentieel risicovolle situaties gemeten. Na afloop van het experiment zeiden de meeste deelnemers geen hoofdtelefoon meer te zullen dragen in het verkeer.

Het onderzoek is onderdeel van Fords ‘Share The Road’-campagne waarin harmonie en begrip tussen weggebruikers wordt bevorderd. Het doel was om te benadrukken welke rol het gehoor speelt bij ons vermogen om verkeersrisico’s te herkennen en erop te reageren.


Research

Het onderzoek richtte zich op het weggebruik en luistergedrag van meer dan 2.000 deelnemers uit Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. De deelnemers moesten vragen beantwoorden over hoe zij omgaan met risico’s als automobilist, fietser, voetganger of scooterrijder.

De meesten van hen zeiden dat zij onderweg een hoofdtelefoon gebruiken; van de 56 procent die aangaf betrokken te zijn geweest bij een bijna-ongeval of ongeval, droeg 27 procent op dat moment een hoofdtelefoon.


Share the road


Daarna werden deelnemers uitgenodigd om een speciaal ontwikkelde app – Share The Road: Safe And Sound – op hun smartphone te gebruiken. Hiermee werd gemeten welke impact het dragen van een hoofdtelefoon had op hun reactievermogen bij geluidssignalen.

De app maakt gebruik van ruimtelijke ‘8D’-audiotechnologie waarmee deelnemers zich in virtual reality op straat begeven. Het gerichte geluid wordt bereikt door een complex proces van pannen en egaliseren, waardoor de app zeer realistische geluidssignalen kan creëren, bijvoorbeeld een voertuig van een hulpdienst dat van achteren nadert.

De reactietijden van deelnemers op deze risico’s werden in drie verschillende scenario’s gemeten, zowel met muziek die via de hoofdtelefoon werd afgespeeld als zonder. Gemiddeld waren deelnemers 4,2 seconde langzamer in het herkennen van en reageren op een risicovolle verkeerssituatie als zij naar muziek luisterden.

Door zowel voor als na de 8D-geluidservaring vragen te stellen, konden onderzoekers de effectiviteit van de app vaststellen in het veranderen van het bewustzijn van verkeersveiligheid en de bijbehorende houding.

Voorafgaand aan het experiment zei 44 procent van de deelnemers geen hoofdtelefoon te dragen in het verkeer; na afloop beloofde 58 procent dit nooit meer te zullen doen – een toename van 31 procent. Verder lag het aantal deelnemers dat zei onderweg regelmatig naar een hoofdtelefoon te zullen luisteren, 64 procent lager.


headphone beperkt reactiesnelheid van weggebruikers

Met dit onderzoek wijzen wij op een belangrijke verkeersveiligheidskwestie die vaak onderbelicht blijft. Wij hopen dat iedereen met een smartphone de app Share The Road: Safe And Sound wil gebruiken om zich bewust te worden van wat het gebruik van een hoofdtelefoon in het verkeer kan betekenen”, aldus Emmanuel Lubrani, ‘Share The Road’, Ford Europa


Share The Road

Ford heeft Share The Road: Safe And Sound nu algemeen beschikbaar gesteld, zodat iedereen kan ervaren hoe belangrijk audiosignalen kunnen zijn wanneer je de weg met anderen deelt. Ga voor de app op een smartphone naar https://fordsharetheroad8d.com/.

Het team dat verantwoordelijk is voor Share The Road, heeft eerder WheelSwap ontwikkeld, een bekroonde virtual reality-ervaring waarmee empathie wordt gestimuleerd tussen automobilisten en fietsers door te benadrukken dat nonchalant rijgedrag van beide partijen fatale gevolgen kan hebben. Vorig jaar heeft Ford het prototype van de Emoji jas geïntroduceerd om te demonstreren hoe smart design en graphics kunnen worden ingezet om de communicatie tussen weggebruikers aanzienlijk te verbeteren en spanningen te verminderen. Zo blijven we ons inzetten om op innovatieve wijze de weggebruikers te beschermen.



Deel dit bericht:



Nieuws



Algemene voorwaarden Privacy Beleid Vacatures